tisdag 25 september 2007

Vidbränd cyber-mamma vid marmeladkoket




Numera älskar jag marmeladkok men det har kanske inte alltid varit så...

För några år sedan så var det dags för det STORA tomatmarmelad-koket. Skulle koka inför julens marknader. Köpte massor av burkar (honungsburkar är kanon!), skrev etiketter på datorn. Så rackans ambitiös. Tittade i min urgamla hemkonserveringsbok men då fanns inte syltsocker. Tacka vet jag syltsocker! Så det var bara att testa denna fenomenala produkt. Tänkte väl...äsch i med tomaterna i bitar - det koker väl sönder så småningom. Nej så enkelt var det inte. Så när marmeladen var klar så var det fortfarande stora bitar kvar. Fram med mixern - ner med över hundra grader varm marmelad och full fräs. Ja jag vet att jag är en dåre! Brännskador på bägge armarna, en del av bröstkorgen....ja jag gör det inte igen. Har nu ett super-recept efter ett antal kok som fungerar perfekt utan brännskador!


Tomatmarmelad på mitt vis


12 mindre burkar

1.5 kg tomater

1.5 kg syltsocker

skal av 2 citroner

skal av 1 apelsin

pressad saft av 1 apelsin och en citron


Passera tomaterna i matberedare eller mixer eller med mixerstav. Häll tomaterna i en kastrull + skalen + saften. Koka upp - sjud 5 minuter. Häll i sockret. Koka 5 minuter till. Skumma väl. Häll upp i väl rengjorda - gärna sköljda i atamon enligt flaskans anvisning. Vilket förbättrar hållbarheten. Fyll burken ända upp till kanten - minskar risken för mögelangrepp.


När marmeladerna testats av barnen så har Morotsmarmelad varit den stora favoriten.


Morotsmarmelad a la cyber-mamma


12 mindre burkar

1 kg morötter

2 citroner - skal och saft

2 apelsiner - skal och saft

16 dl syltsocker

12 dl vatten


Riv morötterna i matberedare 8eller för hand om du har lust och ork). Lägg morötterna i en stor gryta + skal + saft + vatten. Koka 10 minuter. Häll i sockret. Koka 10 minuter till. Häll upp på väl rengjorda burkar, sköljda i atamon. Fyll upp till kanten.


Var försiktiga - det är varmt med marmelad. För alla er som tycker att man absolut måste koka marmeladen till ett visst gradantal - jo det behövs nog om man bara använder vanligt socker men inte med syltsocker. Ja nu låter jag som om jag har betalt för att skriva helt plötsligt ja ja ja....strunt samma för det är bra.




Inga kommentarer: