lördag 20 oktober 2007

Brutal kryddsmör-fylld kotlett-rad

Jag ska erkänna att det är inte utan att jag kände mig en aning aggressiv när denna rätt tillagades. Brutal är väl rätta ordet. Fram med brynstålet och köra den rakt genom köttet för att sedan fylla med ett härligt smakrikt kryddsmör. ´Bör fyllas dagen innan tillagning och sedan lindas in i plastfolie. Köttet blev alldeles underbart mört, smakrikt och gott! Jag använde torkade kryddor, har man tillgång till färska så tar man det om man vill. Givetvis så går det att krydda smöret som man önskar.



1 kg kotlett-rad med eller utan ben (jag hade utan ben)
salt och svartpeppar

Kryddsmöret:

100 g smör
rivet skal av en halv citron
½ tsk chilipulver
1 tsk dragon
1 tsk basilika
1 tsk timjan
½ tsk rosmarin
1 krossad vitlöksklyfta

Som sagt, stick hål genom kotlett-raden med ett brynstål eller om du har något bättre föremål att använda så ta det! Fyll köttet med kryddsmöret. Linda in i plastfolie, in i kylen ca 1 dygn.

Tillagningsdagen:

salta och peppra köttet
pensla köttet med smält smör och lite soja

In i ugnen 200 grader ca 1 timme. Har man inte tillgång till termometer så brukar jag räkna 1 timme/kg kött. Fläskkött är genomstekt vid 75 grader. Linda sedan in köttet i aluminiumfolie i ca 10 minuter innan det skärs upp.



Serverade köttet med krämig, brutalt onyttig Potatisgratäng.





Potatisgratäng 4 pers.

10-12 potatisar
1 purjolök
2 pressade vitlöksklyftor
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
salt och svartpeppar
2-3 dl riven ost

Skala och skiva potatisarna i tunna skivor (fungerar utmärkt i matberedare). Skiva purjolöken. Lägg potatis, purjolök, mjölk, grädde, pressad vitlök, salt och grovkrossad svartpeppar i en gryta. Smaka av, det ska smaka salt! Koka blandningen tills potatisarna är mjuka och gräddmjölkens konsistens är krämig. Obs! rör hela tiden i grytan under sjudningen, det bränner annars lätt fast. Lägg blandningen i en form. Strö över riven ost. Gratinera i 200 grader till gratängen fått fin färg. Strö gärna lite gräslök över när gratängen är färdig.

Gratäng som är kokt blir väldigt krämig och god. Dessutom kan man förbereda gratängen dagen innan - ha den färdigkokt i kylen. Sedan är det bara att gartinera den.

1 kommentar:

Sara sa...

Herre jisses vad gott det ser ut, var evigheter sen jag åt kotlettrad. Sambon min äter ju inte griskött och jag gör inte gärna en stek åt bara mej själv och dottern. Får väl bjuda hem mej själv till mamma på middag istället, nån dag när sambon jobbar helg :D