torsdag 18 oktober 2007

Kycklingwok med smådamerna



Barnarbete på hög nivå. Dotter Molly och hennes kompis Enja står för kokkonsten. Både Molly och Albin gillar att vara med och laga. Kan väl inte påstå att jag alltid har världens bästa tålamod när det är köttbullesmet från golv till tak. Försöker i alla fall så gott det går att ge dem "matstörning". Socialt arv kanske?
Hur har ni det - är barnen med i köket?
Samvetsfrågor....Hos oss är det kyckling i ugn som är favoriten - fast idag fick mamman bestämma och då blev det en kryddig Wok! Hade jag fått bestämma helt skulle det varit grön curry i och massa kokosmjölk. Tyvärr är jag ensam om dessa önskemål. Enja undrade för övrigt "varför heller du nötterna i maten?" och rynkade på näsan - jag älskar caschewnötter!

Kryddig Kycklingwok á la Molly och Enja 4p

700g strimlad kycklinglårfilé
1 stor strimlad morot
½ strimlad röd paprika
15 cm purjolök
150 g sugarsnaps
225 g skivade bambuskott
1 tsk harissa el sambal oelek
1 tsk riven färsk ingefära
½ buljongtärning
4 dl vatten
salt och peppar
2 nävar caschewnötter (osaltade)

Fräs kycklingen, salta och peppra. Fräs grönsakerna snabbt på hög värme. Häll i övriga ingredienser. Sjud några minuter.


Servera med ett gott basmatiris! Jag hade då gärna hottat upp det hela med grön curry - ca 2 msk, några limeblad, en gnutta socker och kokosmjölk - en burk. Mums!
Lårfiléerna är en favorit. Mer smak, mindre gummi-känsla och saftig kyckling. Tycker att många kycklingfiléer är gummi-aktiga i konsistensen. Antar att det beror på att de är fyllda med diverse vätskor och salter osv. Blurk.




Jag älskar stark mat!Gör du?

Inga kommentarer: