fredag 26 oktober 2007

Retrokäk


Visst är det superkul med nya kryddor och nya produkter: sumak, kolonji, quinoa osv men...
ibland bara måste jag! Gammalt traditionellt, kanske inte världens roligaste men det är sinnesjukt gott. Det bara är så. De gamla plankorna ligger där i skåpet. Frasigt potatismos med äggula i, utbankad fläskfilé, rödvinssås och egentligen bearnaisesås. Just bearnaisesåsen hoppade vi över idag. Ja precis hon som snart skaffar sig en krok istället för höger hand ville inte slå bearnaise med vänster....

Gör nu ett gott potatismos med äggula. Banka ut fläskfilén - se bilden. Hm...jag vet, jag (förlåt maken) har inget annat att banka med än en gammal gryta. Tips...julklapp... Undrar varför det är godare och mörare med utbankad filé. Fast det kanske bara är jag som inbillar mig - eller vad sägs?


Så var det då Rödvinssåsen - det finns nog tusentals bra sätt men så här gör jag!

½ finhackad gul lök
1 liten bit palsternacka
25 g smör
3 dl rött vin
1 krm timjan
1 msk balsamvinäger
2 msk kalvfond
2 tsk kinesisk soja
½ pressad vitlöksklyfta
1 tsk tomatpuré
1 msk strösocker
salt

Fräs lök och palsternacka. Späd med vinet. Sjud någon minut. Tillsätt övriga ingredienser utom smöret! Sjud utan lock till halva mängden är kvar. Blanka sedan av såsen med smöret. Smaka av med salt om det behövs.

Jag brukar kanske sockra lite till...det ska vara en bra balans mellan det syrliga och det söta!


Skulle det nu vara så att du inte har några plankor - det funkar utmärkt i en ugnsfast form! Och så lite gott rödvin till förstås. Finns det någon som är duktig på vin där ute så önskas vintips till plankan!

Inga kommentarer: