fredag 7 december 2007

Fredags Fläskfilé Rosé


Vad vore livet utan den egna gamla slitna kokboken. Med kanske lite slarvigt skrivna recept med en klick chilisås mitt på. Den är ju bara bäst. Mormors gamla recept finns där, nya recept och alla favoriterna. Jag tänkte ge er ett sådant nu. Ett av de recept som jag lagade allra först med fläskfilé när Darlingen och jag hade flyttat ihop för sådär 14 år sedan.


Rosépepparfilé
4 p
400 g fläskfilé
1 msk margarin
salt och vitpeppar

Sås:
2 dl vatten
½ buljongtärning (nu tar jag kalvfond)
1 finhackad gul lök
2 msk chilisås
1 msk soja
2 tsk fransk senap
1 msk krossad rosépeppar (mosa dem i handen eller mortel)
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl grädde
1 msk mjöl eller lite maizenaredning

Koka såsen först. Fräs lök snabbt i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser utom grädde och mjöl. Sjud 15 minuter. Blanda grädde och mjöl. Tillsätt det i såsen under vispning. Sjud några minuter. Smaka av med salt och vitpeppar.

Stek filéerna i skivor, salta och peppra (jag även helstekt filén och hällt såsen över när den skurits upp). Häll såsen över, sjud några minuter.

Servera med råstekt potatis eller annan potatisvariant - Duschesse är inte fel. En härlig sallad till också.

Inga kommentarer: