onsdag 12 december 2007

Mandelbiscotti med saffran


Jag har aldrig gjort biscotti förrut men bestämde mig för att baka dessa godingar när jag var på julmarknad. Hittade tre recept som jag gjorde om till ett. Degen/smeten blir kletig och ska så vara. Gör tre små kletiga bröd och in i ugnen. Ja, de är så goda så man bara dör!

Mandelbiscotti med saffran

2 st ägg
1 paket saffran
2 tsk vaniljsocker
1 tsk rivet apelsinskal
100 g sötmandel
100 g smör
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rosta mandlarna i 200 grader i 10 minuter. Hacka mandeln grovt. Vispa (jag tog degkrokarna) ihop saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet. Blanda ner hackad mandel, vetemjöl, rivet apelsinskal, vaniljsocker och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg. Fördela smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter. Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Dela på dem så torkar de bättre. Sätt in dem i ugnen igen för att torka mitt i ugnen i ca 1 timme i 75 grader varm ugn.

2 kommentarer:

lina sa...

Oj Oj Oj, vad goda de ser ut! Har faktiskt tänkt baka biscotti länge, men har inte blivit av. Kanske hinner jag testa detta recept till helgen:)

Mjölksyra sa...

MUMS! Ser jättegoda ut!!

/Bille