onsdag 19 december 2007

Taffel-tävling med palsternacka


Nu har tafflarna dragit igång på allvar. Recept-tävling förstås. En kommentar från Lisa - matälskaren på min blogg löd så här "Annamaria! Jag kräver att du skickar in ett recept till vår recepttävling med palsternacka!" Vilken tur att jag hade börjat klura på det redan....

Var med du också - vinsten är utmärkt trevlig! Vad sägs om middag med Mat-Niklas på hans nya restaurang 1900. Tävlingen hittar du här!


Mitt bidrag:


Honungsglaserade Spädgrislägg, Palsternackschartreuse och Aprikos och svampsås
4 p

1 baklägg av spädgris med svål – 1 kg ( vildsvin är också jättegott!)

Glace:
2½ dl strösocker
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 tsk paprikapulver
1 tsk grovkrossad svartpeppar
vitpeppar och salt
1 msk honung
3 dl pressad apelsinjuice
1 hackad schalottenlök

Snitta svålen och bryn bakläggen på alla sidor i het panna. Lägg den i en form och stek 30 minuter i 175 grader. Koka upp apelsinjuice, socker, honung, lök och kryddor. Sjud till hälften är kvar. Ta ut läggen låt svalna. Pensla sedan läggen med Glace. Ställ sedan in i ugn igen i 150 grader ytterliggare 40 minuter. Glacera under tiden 3 gånger till.

Palsternackschartreuse
4 p

1 savoykålshuvud
2 palsternackor
1 schalottenlök
4 skivor rökt sidfläsk
50 g smör

Ta av 4 stora savoykålsblad. Förväll dem och låt svalna. Strimla palsternackorna, finhacka löken, fläsket och resten av kålen. Fräs löken i smör, tillsätt fläsket och sist palsternacka och kål. Stek på svag värme i 10 minuter. Lägg ett kålblad i varje form (typ cocotte) fyll med palsternacksfräset, vik över kålen. Täck över med folie, ställ i vattenbad i ugnen i 20 minuter. Vid serveringen vänds palsternackschartreusen med den sida som varit uppåt ner mot tallriken. Så blir det en vacker grön palsternacksfylld boll.


Aprikos och svampsås

200 g Shiitake-svamp
½ gul finhackad lök
smör
1 msk vetemjöl
1 dl buljong (skölj gärna ur formen som köttet varit i och använd det)
1 burk krossade tomater
2 tsk strösocker
1 msk kinesisk soja
3 msk koncentrerad apelsinjuice
2 dl creme fraiche
salt och vitpeppar
1 burk aprikoser

Fräs lök, svamp och smör i en gryta. Strö över mjöl och rör om. Tillsätt buljong, tomater, soja, apelsinjuice och creme fraiche. Låt koka 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt sedan aprikoserna och lite av spadet. Önskas en helt slät sås – mixa den, jag gillar den bättre utan att mixa den.

1 kommentar:

Sara sa...

Tack för din kommentar, den värmde ända in i hjärtat.
Jag smet ut lite på stan idag och lämnade dottern ensam hemma (tur nog så bor vi mitt i stan, så jag är hemma på 1 minut om så behövs). Jag fick handlat en julklapp till sambon och sen rusade jag igenom några andra affärer men konstaterade att där var för mycket folk. På city gross slet jag åt mej en kundvagn och köpte mat för vad jag förmåddes att bära. Svetten lackade i pannan när jag kom hem :) Ska fortsätta min tur imorrn, men då är sambon hemma så då kan jag strosa med gott samvete. Hur är det med er ?