söndag 20 januari 2008

2 ton persilja

Jag är hopplös. Stora gigantiska ruskor av örter. Inte sjutton kan jag låta bli dem. Tur att det inte finns torghandel här i byn oftare än fredagar. Annars hade jag inte fått plats snart. Så hjälp mig nu då! Vad gör jag med två ton persilja? Jag kan inte ha Gremolata till all mat, det blir en aning enformigt. Detta recept från allt om mat är super men resten av persiljan då?

Pasta med sardingremolata
4 pers

400 g papperdelle eller annanpasta
2 burkar sardiner i olja (à 120 g)
2 vitlöksklyftor, pressade
1 dl skuren slätbladig persilja
3–4 msk citronolivolja
2 krm saltnymald peppar


Tillbehör:svartpepparolivolja

Gremolata är en blandning av persilja, vitlök, olivolja och citronskal som ofta serveras i Italien. Här är det ersatt med det rivna citronskalet och olivoljan med citronolivolja.


1. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.2. Ta bort skinn och ryggrad och mosa sardinerna tillsammans med vitlök, persilja och citronolivolja. Smaka av med salt och peppar.3. Servera med den avrunna pastan tillsammans med nymald svartpeppar och lite extra olivolja. Smaksätt sardinerna En bristvara i Sverige är smaksatta sardiner på burk. Öppna en burk sardiner i olja. Häll av oljan och tillsätt citronolivolja i stället. Prova också att smaksätta med t ex grönpeppar, rosépeppar, chili eller dragon.

8 kommentarer:

Sara sa...

Ett förslag är att göra tabouleh, om du tycker om det vill säga.

annamaria sa...

Perfekt Sara! bulgur, persilja, citron,olja är det mynta också eller? Mer?

lina sa...

Åh, persilja går ju att använda till allt! Kalla såser, på vitlöksbröd, i sallader! Det är ju mums!

Sara sa...

Så här kan du göra din tabouleh:

Receptet är för 6 port.

1 dl bulgurvete
2 knippen färsk persilja
7 st tomater
2 st gul lökar
7 blad färsk mynta (går att utesluta)
2 st citroner
2 msk olja
Isbergssallad

1. Lägg bulguren i ett glas fyllt med vatten. Låt bulguren stå och dra medan du gör i ordning det andra.

2. Hacka persilja, tomat, lök och myntablad i små bitar och lägg det i en skål.

3. Tillsätt pressad citron, oljan och lite salt (du får smaka hur mycket salt som behövs)

4. Krama ur allt vatten från bulguren. Lägg bulguren i skålen med grönsakerna. Blanda om med en stor sked. Ät den till isbergssallad (eller något annat). Klart!

Hoppas det blir gott. *kramar*

Sara sa...

Fast nu när jag tänker efter så ska du nog ha lite mynta i också. Jag har ätit tabolueh utan mynta men den blir ju mer smakrik om du har det i också :)

annamaria sa...

Åh tack snälla - det ska provas! Hoppas jag hittar färsk mynta nu! Låter så gott!

Johanna sa...

och tomatsallad! persiljan kan ersätta salladsblad...Nigella gör många sallader med persilja, har inget förslag men sök på hennes hemsida och BBC food.
Ang. GI. Jag tror att man har ännu mindre sug som köttätare. Det var MYCKET lättare än jag trodde att avstå från mkt. kolhydrater. Känns inte som nån stor omställning alls. Jag gav mig själv en dag då jag skulle testa det fullt ut och det var så himla lätt så jag har fortsatt. Jag är ju mindre hungrig nu än jag brukar vara trots att jag äter mindre. Du kan t.ex kolla in det här kostprogrammet: http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf Men att bara äta kött och smör som vissa tycks göra kommer jag aldrig att tycka är en bra idé. Det jag undrar är, ok. att det kanske är fettförbrännande (återstår att se för min del) men jag är inte säker på att det är NYTTIGT (d.v.s näringsrikt)?!

Martina sa...

God förmiddag! Du har fått en utmärkelse av mig.