söndag 27 januari 2008

Bulgur med rödbetor

Små färska mina-rödbetor är en billig delikatess, jag betalade 6 kronor för en påse (tror det var 700 g). Självklart går det alldeles utmärkt att bara koka dem och servera med lite smör. På en buffé till exempel. Jag tycker dock att de är väldigt goda ihop med andra grönsaker. Dessutom nyttiga! Till denna sallad fick det bli lite av jul-köttbullarna som fanns kvar i frysen. Salladen går dock alldeles utmärkt att äta helt vegetarisk. Vill man ha den lite matigare, blanda i några goda bönor. Lina har gjort en förteckning över de små godingarna. Välj den du gillar bäst.

Bulgursallad med rödbetor

Kokt Bulgur
Purjolök i skivor
Kokta färska rödbetor
Avocado i skivor
lite tunt skivad rödlök
Tomater
Gurka
Ev. bönor - jag gillar stora vita bönor

Blanda allt. Gör gärna en kryddig vinägrett och häll över. Servera med köttbullar, kyckling, quorn eller vad du gillar och har hemma. Om du vill - lite yoghurtdressing över.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejja va flitig du är!!
Rödbetor skulle jag verkligen vilja bli bjuden på en sån där vällagad "övertalnings-det-ÄR-gott-med-rödbetor-middag" för det är något jag aldrig ätit förutom inlagda på burk och då vänder det sig i magen... MEN det ser ju gott ut! :-)

annamaria sa...

Inlagda rödbetor och kokta små delikatessrödbetor går verkligen inte att jämföra. Prova - det ÄR gott!! Förresten vad är det för fel på inlagda rödbetor då?