onsdag 23 januari 2008

Chokladiga muffins med randig chokladtopping




Dessa godsaker. Tur att man har gäster lite då och då så man har en anledning att baka sånt gottigt som dem här underbara muffinsen! Tacksamt med barn och deras vänner också. 6 ungar sådär - då ryker det en och annan kaka.
Just nu så har jag en knallrosa himmel utanför, att det kan vara så vackert! En kopp kaffe, en muffins och rosa himmel, bättre kan nog inte en förmiddag vara.

Hur har din morgon/förmiddag varit? Ni får nu en lycklig kram från mig allihop!

Sedan vill jag också säga: Ett jätte-stort Grattis till min älskade lillasyster som fyller hela 29 år!! PS. Nu är det bara ett år kvar..................

Chokladiga muffins med chokladtopping

100 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver

Smält margarinet. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt alla torra ingredienser och margarinet. Blanda väl. Fyll formarna till hälften. Skjuts in i ugnen 200°C ca 15 min.




Så nu till det godaste. En mjuk och gosig topping. Det gör den vanliga muffinsen till en riktig höjdare!

Vit chokladtopping / mörk chokladtopping

100 g vit choklad
2 tsk smör


eller

100 g mörk choklad 70%

2 tsk smör

Smält chokladen i mikron. Rör sedan ner smöret tills det är en slät kräm. Bred den på de avsvalnade muffinsen.



6 kommentarer:

Sara sa...

Jag måste baka muffins en dag, dom ser så goda ut !!

Anonym sa...

Oförskämt musmigt ser det. Om vi skulle fikat ihop i dag - har gjort bullar inne hos mej ;)

Anonym sa...

Tack för tipset, det var en jättebra idé! *L*
Vilken bra blogg du har!

natz sa...

åh va gott! jag har också bakat muffins idag :)

Åsa sa...

De där muffinsarna ser ju hemskt goda och smaskiga ut. Vilken tur att du får "hjälp" med att äta hembakat! Det kan bli lite mycket av den sorten här hemma emellanåt :/ och jag måste äta allt själv ;-)

Anonym sa...

Jag ska baka chokladmuffins IDAG.
Ska bli kul att känna vad de smakar!!
/Eva