tisdag 19 februari 2008

Tekakor av 3 recept



Jag var så sugen på att baka bröd i någon form. Tekakor - det var så länge sedan jag bakade dessa godingar. Hittade flera olika recept, givetvis så saknades det och det och det i skafferiet. Bakning ska ske efter recept har jag fått lära mig - äsch det gick utmärkt att "baka" ihop 3 olika recept till ett supergott tekakerecept. Så här blev det i alla fall:


3 recept Tekakor


2,5 dl havregryn
4 dl mjölk


Häll mjölken (4 dl) över grynen och låt svälla i 1 timme.


200 g smält smör
3,5 dl mjölk
1.5 tsk bakpulver
1 pkt jäst
1,5 dl strösocker
2 tsk salt
18-20 dl vetemjöl special

Värm mjölk(3,5 dl) och smör till 37 grader. Häll lite över jästen och lös upp den. Tillsätt övriga ingredienser + de blötlagda havregrynen - kör i assistenten minst 10 minuter. Jäs 1 timme. Kavla ut tekakor och nagga dem med en gaffel, lägg på bakplåtspapperklädd plåt. Jäs igen 30 minuter. Baka i ugnen 250 grader i 6-8 minuter. Låt svalna under bakduk.


6 kommentarer:

lina sa...

Åh ,vad sugen jag blir på en sån till kvällsfika!!! De ser väldigt goda ut!

Lisa Ulrica sa...

Oh - och har kommer jag - det lilla brodmonstret - det ser ju pa ren smalanska skitgott ut! pussar i massor! Lisa

Malin sa...

Hej vännen och ett stort grattis på födelsedagen!!!!
Hoppas att du får en fin och bra dag och att du blir lite bortskämd.
Kanske kan få "slippa" laga mat idag:-)

Kram Kram Malin

natz sa...

ååh, nybakt bröd, gud va gott! ska ju erkänna att jag slarvat lite med frukosten nu när jag börjar 6.45, så jag njuter extra länge av frukosten när jag väl får sovmorgon..

Malin sa...

Hej Anna
Ha ha norrahammar kiosken och Mo...es jösses vad länge sedan:-)
Kul att du kollar in min blogg!
Jag tänkte kolla om ni har kvar ert vägghängda skötbord?
Använder ni det eller vill ni kanske sälja det:-)?
Hur som helst skulle du vilja fota det? tänkte att vi kanske kunde få lite idér på hur man kan göra- för visst har Anders byggt det?
Kram coh hälsa familjen!

Murasaki Shikibu sa...

Hi

I hope you don't mind but I've posted your recipe in my blog in English (because not everyone can read Swedish). I've written that it's your recipe and provided links to your blog.

I hope this is OK. :)

Murasaki Shikibu