söndag 2 mars 2008

Söndagsstek på Mormors vis


Visst är det väl så - ingenting är godare än Mormors söndagsstek, ja möjligtvis såsen då. En gräddig sås med en liten sötma. Kokt potatis,brysselkål och svartvinbärsgelé förstås. Helst ska det nog vara ostkaka och grädde till efterätt också. Dessutom så är det inte svårt att göra stek - sköter sig själv och du kan bjuda hela släkten. Vilken söndag!
Idag ska jag och dottern ha "vuxenkalas" som hon säger. Vi har fyllt år och ska ha kaffe-kalas. Det blir kanelbullar, en mjuk choklad och hallonkaka, 2 sorters småkakor och så en frukttårta. Mormor kommer såklart - hon ska få läsa bloggen idag för första gången.

Min älskade Mormors stek med gräddsås
6p (minst)

1,5 kg skinkstek
6 katrinplommon delade i bitar
1 stor skivad morot
1 klyftad lök
1 skivad vitlöksklyfta
1 buljongtärning
5 dl vatten (vill man ta lite vin så är det inte fel)
salt och vitpeppar

3 dl grädde
2 tsk gelé
mjöl och vatten till redning
lite soja
salt och vitpeppar

Stek köttet runt om i en stekgryta och krydda. Lägg övriga ingredienser runt köttet. Sjud sakta i ca 1,5-2 timmar. Använd stektermometer om du vill. Det gör inte Mormor och inte jag heller just idag.

Ta upp köttet, låt det vila i folie. Sila skyn och koka upp med gelé, soja och grädde. Häll i mjölredning, sjud en stund. Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera den tunt uppskurna steken, kokt potatis, gräddsås, kokta grönsaker och så gelé! Så gott!

6 kommentarer:

Sara sa...

Vad roligt att du bloggar igen! Jag älskar också stek, det är ju så gött att den sköter sej själv. Sent igår kväll stod jag och bakade muffins med vit choklad, jordgubbar och lemon curd. Efter det gjorde jag en stor gryta kalops som ska få stå och puttra under dagen! Vad gör man inte när man är barnledig, nattuggla som man är? *S* Roligt att du tycker om bilderna, jag blev väldigt glad! Ha det så roligt på kalaset och hälsa till mormor :) *stor kram*

Anonym sa...

Härlig söndagsmiddag kan jag tänka mig.

Anonym sa...

Faktiskt blev T O M JAG lite sugen på att göra stek nu:) Ska kolla i affären imorrn om de har hyfsat pris på skinkstek. Hoppas allt är bra!!? Har du fått mitt mail förresten? Tusen kramar och hälsa AAMG!!!

Anna-Eva sa...

Det är sant, stek är så gott! Min mamma som ju fyller 75 år har börjat bli gumma(ursäkta mamma) och vi önskar oss alltid stek eller rulader när vi ska dit på middag.Med gelé och pressgurka mmmmm.

Anonym sa...

Söndagssteken var länge sen den stod på bordet nu, tack för inspirationen! :-) Trevlig Helg på er!

Anonym sa...

Trevlig blogg! Samma koncept som min blogg bygger på. Fick adressen hit av min kompis syster (Inger) som tydligen jobbar tillsammans med din man...