torsdag 24 april 2008

Grillad Lammytterfilé



Helg snart! Hoppas nu solen vill vara framme ett tag till. Vi har haft underbara dagar, idag har jag till och med solat näsan lite i en brasse-stol när lillhönan sov och de andra två var i skolan. Behöver jag säga hur ljuvligt det var?? Lite nyttig har jag också varit - rensat land och "vårat" dem med täckbark. Så vad blir det i helgen om solen kvarstår - grillning förstås. Jo jag vet att ni längst upp fortfarande har snö - men detta underbara lamm-recept går utmärkt att göra på grillpannan eller i vanliga stekpannan.

Grillad Lammytterfilé
4 p

4 lammytterfiléer

Marinad:
2 dl rödvin ( och ett glas till kocken)
1 dl olja
1 näve färsk rosmarin
1 pressad vitlöksklyfta
Blanda allt och lägg i köttet. Låt marinera i några timmar.

Grilla filéerna ca 5 minuter på varje sida och krydda med salt och peppar på slutet.


Sås till lammet

10 färska skivade champinjoner
salt och vitpeppar
1 dl marinas från köttet
1 dl matlagningsgrädde
1 dl lätt creme fraiche
1 msk soja

Stek svampen och krydda. Häll äver marinad och låt den nästan koka in helt. Häll på grädde, creme fraiche och soja. Smaka av med kryddor om det behövs.


Servera sedan till valfri potatisvariant. Här är vi (tyvärr) barnsligt förtjusta i friterade potatisar - och det är ändå helg....Potatisgratäng är också gott till.
Trevlig helg på er!!

4 kommentarer:

Socker Conny sa...

Om du får lite tid över kan du väl kika lite på detta inlägg. Jag "utmanar" dig till att svara på denna enkät då det vore kul att höra din Blogg-historia.

Tackar!

Socker Conny sa...

Glömde lägga med länken:
Enkät

lina sa...

Den där marinaden med rödvin, vitlök & rosmarin låter ju underbar! Har börjat uppskatta lamm allt mer det senaste året, riktigt gott är det! Ha en bra Fredag & trevlig helg!

Sara sa...

Jag är helt mållös för hur gott det verkar vara, sambon älskar lamm så det här kanske vore nåt att prova på!