tisdag 22 april 2008

Nu kör vi igen!!

Nej nu får det vara slut på tramset. Jag älskar att mat-blogga och jag älskar att laga mat! Det måste få ta tid - så nu kör vi igen! Jag ska verkligen skärpa mig. Nu när grillandet bara stormar över en så måste jag blogga lite grill förstås! Det kommer lite längre framåt helgen - Grillad lammytterfilé blir det recept på. Idag blir det bak - jag har verkligen varit inne i ett bakstim en tid nu. Surdegar och toksura finska surdegsbröd, härliga barnvänliga limpor, Tebröd och idag ett brödrecept jag fått av Dan. Idag så blir det det underbara brödet som mina barn bara älskar - och vi vuxna också för den delen. Om jag hade fått välja så hade det gärna fått vara solrosfrön och andra frön i men idag fick barnen bestämma.
Jag är väldigt förtjust i täta ganska bastanta bröd. Vad gillar du bäst?

Mamma Annas barnvänliga limpor

7½ dl vetemjöl

4 dl rågsikt

1 msk salt

½ pkt jäst

4½ dl vatten

½ dl ljus sirap

Koka upp 3½ dl av vattnet. Häll det över rågsikten. Blanda väl. Låt stå ca 45 min. Lös jästen i resterande vatten (kallt). Tillsätt jästblandningen + sirap + salt + nästan allt vetemjöl. Blanda degen noga - gärna i maskin men det går bra för hand också - ca 8 minuter. lägg degen på mjölat bord. Jäs med bakduk över i 20 min. dela degen i två delar och forma två limpor. Lägg de på plåt med bakplåtspapper. Jäs 50 min under bakduk. Skät snitt i bröden. Sätt in bröden i 250 grader varm ugn på nedersta falsen. Sänk värmen direkt till 200 grader och grädda bröden i 25 min. Pensla bröden med vatten någon minut innan du tar ut dem ur ugnen. Låt de svlan på galler under bakduk om du vill ha en mjuk skorpa - annars utan bakduk.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Härligt att se dig tillbaka!!

Soliga kramar

lina sa...

Välkommen tillbaka, jätteroligt!!! Jag älskar bröd & mina får också gärna vara bastanta och med lite tuggmotstånd!

Socker Conny sa...

Najs, ser fram emot massa gott!

Malin sa...

Hej kul att du är tillbaka i cybervärlden.
Kram

annamaria sa...

Tack snälla ni! Det är roligt igen!

Rebecca sa...

Åååh, äntligen är du tillbaka. Det har jag sett fram emot.
Tack för att du kikade in hos mig.