söndag 11 maj 2008

Vårlax!

Ja det är frågan...är lax lax? Lax har väldigt många namn jag har nu lärt mig att det är salmo salar som är den riktiga laxen. Känner du någon skillnad på alla dessa sorter??
Jag har i många år verkligen försökt lära mig att älska all denna lax. Alla älskar väl Lax eller? Kokt lax, rökt lax, grillad lax, stekt lax...ja listan kan bli hur lång som helst. Men jag har inte lyckats - FÖRRÄN NU!!! Receptet finns i den utomordentligt bra kokboken Annas mat (fint namn har hon också). Så enkelt och så GOTT!!
Halldins lax säger jag bara! Receptet är lite ändrat från ursprunget men så här gör jag i alla fall.

När vi nu ändå är i fisksvängen - Ett annat gott fiskrecept finns här - rösta gärna också.

Halldins lax
6p

6 portionsbitar lax utan skinn
1 pkt fryst dill

2 tsk salt
lite vitpeppar
1,5 dl majonnäs
citronklyftor till servering
lite vatten

Lägg filéerna i en ugnsform. Salta och peppra laxen. Strö dill över och bred sedan majonnäsen över laxen. Häll vattnet i botten på formen. Ugnsbaka laxen i 225 grader i ca 15 minuter.

Servera laxen med citronklyftor, kokt potatis och en god sås. Olika sorters såser hittar du här. Här älskar familjen hollandaise så då fick det bli det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät spännande! Tänkte faktiskt laga lax imorgon och kanske att man skulle testa detta då:)