söndag 1 februari 2009

Syrrans Grötbullar



Min kära syster har ett bra tag bakat Grötbullar. Det låter lite skumt så det måste man ju prova. Lättbakade och precis lika lättätna. Håller sig fint flera dagar och supergoda efter att de varit frysta, kan inte vara bättre. Så får du havregrynsgröt över så baka lite bullar så här i dagens spartider. Passar kalasbra på en buffé.

Syrrans grötbullar

3 dl havregryn
5 dl vatten
1 tsk salt
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl sirap
Vetemjöl

Koka havregryn, vatten och salt till gröt. Tag kastrullen av plattan och rör ner smöret så att det smälter. Tillsätt mjölk och sirap, låt svalna tills fingervarmt. Smula i jästen och blanda väl. Arbeta in mjöl till en lagom, ej för fast, deg. Låt jäsa 45 minuter. Forma runda bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper - jäs till dubbel storlek. Grädda i 225 grader ca 10 minuter.



Servera med en god ost och hemgjord mjölkchoklad. Trevlig söndag på er alla!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Dessa bullar ska jag prova, verkade verkligen goda.
Trevlig blogg du har, du får gärna besöka min, håller på att bygga upp

Mvh

Ulrika

Anonym sa...

Grötbullar är underskattade! :)

annamaria sa...

Hej Ulrika! Det har jag nu gjort - ser fram emot fler recept i din fina blogg!

Monika: Ja absolut, supergoda o lättbakade! Perfekta barnbullar också som inte bara innehåller vete.

Anonym sa...

Mmm, måste nog testa dessa. Har hört talas om de tidigare, låter gott!

Anonym sa...

Testade dessa idag, det var väldigt kladdigt men resultatet blev jättegott! :) Tillsatte lite krossade linfrön och solroskärnor i mina också.
Ha en trevlig helg!

Sanna sa...

Hej AnnaMaria!
Hittade det här receptet i förra veckan och gjorde det till barnen på dagis (jobbar i köket där) och de åt så det stod ut ur öronen på dem ;)
Ett gott betyg så de gör jag gärna fler gånger!
Tack för ett mycket gott recept!
:D

annamaria sa...

Hej Sanna! Vad glad jag blir! Ännu gladare att barnen får hembakt - det får dem inte överallt! Superkul!

Sanna sa...

Hej AnnaMaria! Jo det är inte överallt barnen får hembakt, men här bakar vi allt bröd själva =)
Jag har bakat bullarna några gånger till och de äts fortfarande med stor aptit!
Barnen kommer och frågar efter dem. =)Så tack så mycket för ett underbart recept! Det är väldigt uppskattat av både barn och vuxna!

Anonym sa...

hur mycket vetemjöl?

Anonym sa...

Bakade dessa i torsdags, mycket mycket goda👍👍💖