fredag 26 april 2013

Helgrillad biff med Cognac och svampsås


 
Jag ska väl ärligt erkänna att sås är min stora passion. Älskar att äta goda såser och älskar att laga goda såser. Många tycker det är svårt med såser. För egen del så har jag nog aldrig blivit serverad "brun-pås-sås" under min uppväxt heller. Så nu vill jag slå ihjäl eller åtminstone minska myten att det är så svårt att laga sås - framförallt utan någon form av köttsky. Det krävs dock lite ingredienser men inga konstigheter. Jag är ingen fantast av cognac - men det finns en flaska just för såser. Nu är detta en sås som ska koka eller rättare sagt sjuda ganska länge, gärna 45 minuter. Har du ingen gelé så ta en nypa socker. Dem flesta såser blir bara godare av att tillagas en eller två dagar före.
 
PS. Jag köper färdig bea ibland :-) DS.
 
Mormors knep: Vilken sås som helst (ja nästan i alla fall) mår utmärkt av en nypa socker.
 
Just i det här sammanhanget - servera såsen med helgrillad biff. Ta ut biffen ur kylen en timme innan grilldags - eller om det som här regnar så kör den i ugnen. Innan grillning: salta och peppra rejält. Grilla eller skjuts in i ugnen!
 
Biff innertemperatur:

55°C = blodig.
60°C = rosa-röd.
65-70°C = medium.
70-75°C = välstekt.
Låt vila 20 min i aluminiumfolie efter tillagning. Skär upp och servera! På bilden friterade pommes och gröna bönor. Mums!

Cognac och svampsås

1 gul Lök
7 färska champinjoner
25 gr Smör
1 tsk vitpeppar
Lite cayenne
Salt efter behov
2 tsk worcestersauce
2 tsk japansk Soya
½ dl cognac
2 tärningar grönsaksbuljong
1 tärning köttbuljong
1 liter grädde
2 tsk svart vinbärsgelé
 
Skät svampen i skivor och finhacka lök, fräs i smöret utan att den får färg. Häll på cognac, worcester, soya och buljongtärningar. Rör ner nästan all grädde och gelé. Koka/ sjud 45 minuter på svag värme, rör då och då, så det inte bränns. Späd med mera grädde och ev lite mjölk om såsen blivit för tjock. Smaka av med ev. mer kryddor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vilken härlig blogg du har. Googlade på piroger o hamnade här. O det gav mersmak:)
/ trevlig helg mvh sara

annamaria sa...

Hej och tack snälla! Du är varmt välkommen! Om du vill följa via Facebook: http://www.facebook.com/AnnaMariasMatblogg

Bara tryck GILLA så får du meddelande när det är nya inlägg.

Önskar dig en fin söndagkväll!!

Johan sa...

Detta skulle funka på cykelfesten...
Rent praktiskt, när du skriver biff, så menar du...

Malin sa...

Det här var bland de Godaste såser vi ätit!!! Tack för receptet!