fredag 10 maj 2013

Dullans Cheesecake



Kristi himmelsfärds dag, en av flera röda dagar på underbara våren. Vad passar väl bättre än något extra gott till fikat?

Tänk om jag hade kunnat fotografera som Linn, min lilla Dulla. Ja, hon är inte så liten längre 15 år och inte är hon min heller men jag har i alla fall döpt henne till Dullan, hehe. Fryst Cheesecake är underbart smarrigt, perfekt att förbereda till vårens och sommarens kalas och skolavslutningar mm. Kan stå i frysen ett bra tag innan, bara täck ordentligt.


Dullans Cheesecake

2 dl grädde
3 ägg
100-125 gr phiadelfiaost
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker

Vispa grädden. Vispa äggvitorna till skum. Rör sönder osten och blanda med äggulorna, häll i socker och vaniljsocker. Blanda i äggvitorna. Vänd sedan ner grädden. Lägg krossade Digestivekex i botten på en form med löstagbar kant. Häll smeten över. Ställ in i frysen minst 3 timmar.

Ta fram den 30 minuter innan servering och garnera med kiwi, vindruvor, hallon etc.



 

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Wow, så vackert! Och smidigt!

annamaria sa...

Ja och jag kan knappt sluta äta cheesecake, möjligen den enda nackdelen ;-))