söndag 2 juni 2013

Grillad Porchetta med karrébacon, soltorkad tomat och mozzarella

bloggtavling-widget-v4.png Sommaren är här och med den grillsäsongen! Testa att grilla grönsaker som komplement till köttet. På ICA.se hittar du många bra recept.

Nu ska det tävlas mina vänner! Jag har blivit inbjuden till ICA´s Grilltävling för oss matbloggare. Så nu vill jag be er om hjälp - om några dagar kommer ni att kunna rösta på mitt bidrag här på bloggen. Så jag återkommer - kika nu in mitt bidrag - Grillad Porchetta!

Porchetta är ursprungligen en italiensk rätt. Där kött (oftast Karré) skärs till ett "ark" som fylls med diverse godsaker - man tar helt enkelt det man gillar. Det här är min variant - fylld med karrébacon (ICA´s), soltorkad tomat, mozzarella och kryddor. Blir oerhört saftigt och smakrikt kött där smaken även finns inuti köttet. Jag har använt hel fläskkotlett (kallas ofta för fläskytterfilé) till min porchetta.

Grillad Porchetta

 I bit hel fläskkotlett  (fläskytterfilé)        
salt och vitpeppar
10 strimlade soltorkade tomater i olja - och gärna inlagda med örter
1 mozzarella
2 tsk oregano
1 msk paprikapulver
1 msk vitlökspulver
1 paket karrébacon (finns på ICA)

Sätt ugnen på 125°. Putsa och skär ett snitt längs med kotlettraden  så att den kan vikas ut till en stor platta. Salta och peppra på båda sidor. Lägg på skivad mozzarella, strimlad soltorkad tomat, karrébacon, paprikapulver, oregano och vitlökspulver. Rulla ihop och bind ihop med stekgarn.
Stick in en termometer i köttet. Grilla porchettan till 70° innertemperatur. Lägg porchettan i aluminiumfolie i 15 minuter.


Skär porchettan i skivor. Servera med sommarens kalla sås, en fräsch tomat och basilikassallad, ugnsbakade potatis eller varför inte en god Potatispaté


  




Tomat och basilikasallad


 

Inga kommentarer: