onsdag 26 juni 2013

Jespers Lantbröd


Jag har rymt från köket och tagit några dagars semester från spisen....

När jag började blogga igen för några månader sedan så visste jag knappt om min släkting Jesper. Så härligt det är när man upptäcker att det finns fler med samma intresse som en själv! Så nu tyckte jag det var dags - Jesper bakar betydligt oftare än jag och sååå fina bröd!

Vem skulle inte vilja ha en skiva av detta härliga Lantbröd?

Tack för att du ville dela med dig av både foto och recept Jesper! Hoppas innerligt att du vill baka mer och återkomma här på bloggen.

Tänk detta bröd till en god soppa, nu närmar det sig dags för ÄNGAMAT! Ja det ska jag laga snart!

Jespers Lantbröd

ca. 1,7 kg ljust lantbröds mjöl
4 tsk salt
2 dl sirap (helst bröd sirap)
1 pkt jäst
1/2 dl flytande margarin
1 l vatten
( 1 dl krossade linfrö om man vill)


Smält margarinet och häll i vattnet, värm till 37 grader. Blanda ner jästen, sirap och tillsätt nästan allt mjöl spara lite till utbakningen, tillsätt saltet på slutet.Låt jäsa i 90 minuter,  forma degen till 4 runda limpor. Låt jäsa på plåt i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader, sänk till 200 grader när du sätter in bröden.  Baka dem 45-46 min längst ner i ugnen.
Pensla med vatten när du tar ut dem ur ugnen.
Om man vill ha frö på bröden: pensla med vatten och rulla brödet i en djup tallrik, jag brukar ha pumpa kärnor, havregryn, havre kärnor samt svarta/ vita sesam frön.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Jeppe

Inga kommentarer: