tisdag 4 juni 2013

Pasta Carbonara



På Mors dag så blev jag bjuden på pizza! Ja det kan tyckas tråkigt och vardagligt men det här är inte vilken pizza som helst. För något år sedan så var jag och genomförde en utbildning tillsammans med en kollega i Alvesta. Planen var thaimat men där var stängt och vi konstaterade att vi tar en pizza på "det lilla haket" som låg bredvid där vi skulle tillbringa eftermiddagen. Vilken tur att det blev så - för där hittade vi underbar italiensk pizza och dessutom italienska produkter. Doften påminde mig om när jag var barn och vi åt pizza på Pizzeria Venezia i Växjö, inte alls konstigt visade det sig för denna ägare fanns med i bilden då. Han älskar att dela med sig av sin matkunskap, berättar gärna hur man ska tillaga osv. Ett paradis för en sådan som mig. Så det följde med hem både pasta, panchetta och parmesan. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte mer. Pssst....en gigant påse riven parmesan ligger dock i frysen.

Självklart går det att laga Carbonara på våra svenska bacon - men dem är egenligen för rökiga. Panchettan är mildare och så mycket godare.

Pasta Carbonara

Spaghetti till 4-5 pers
2.5 dl vispgrädde150g Panchetta (lättrökt italienskt bacon)100g riven parmesanostsalt och grovmalen svartpeppar
äggula

Börja med att skära panchettan i strimlor. Koka upp vatten med 10 g salt/l och häll i pasta, koka al dente. Stek panchettan gyllenbrunt, tillsätt vispgrädde, parmesanost, en nypa salt och grovmalen svartpeppar.
Häll av pastan när den är färdigkokt och häll den i stekpannan och rör om försiktigt över svag värme 30 sek. Smaka av och tillsätt ev lite mer salt.
 
Servera din pasta carbonara med extra riven parmesan ev en äggula och avsluta med lite nymalen svartpeppar och klippt persilja.


 

Inga kommentarer: