måndag 17 juni 2013

Pastagratäng a lá Anna

När jag lagar Långkokt Köttfärssås (Bolognese) så gör jag en rejäl sats. Så smidigt att ha i frysen. Familjen älskar spagetti och köttfärssås och det gör förvisso öven jag men också lite annan variation. I dag fick det bli en smarrig Pastagratäng. Missa inte den klippta gräslöken på, den är "pricken över i" liksom!
 
Vill också säga STORT TACK till alla er som röstat på mig i ICA´s Grillmästartävling. Inväntar nu med spänning fortsättningen.
 

 
Pastagratäng a lá Anna
 
Köttfärssås till 4-5 pers.
 
Pasta av valfri sort
Hackad paprika
Skivad tomat
Riven ost
 
Bechamelsås
 
25 g smör
1 dl mjöl
5-7 dl mjölk
salt och vitpeppar

Smält smöret och tillsätt mjöl. Vispa slätt. Tillsätt mjölk, lite i taget, vispa hela tiden. Det ska bli en ganska lös vit sås. Smaksätt med salt och peppar. Smaka av tills det är gott. Sjud såsen ca 5 min. Detta för att mjölsmaken ska försvinna.
 
Koka pastan ca 1/3 av tiden, häll av. Lägg pastan i ugnsform, häll köttfärssås över, paprika och tomat på och bechamelsås över det. Sist riven ost. Gratinera i ugn 15 minuter tills den får fin färg.
 
Servera med goda grönsaker och klippt gräslök.

Inga kommentarer: